Beneficiile formării persoanelor adulte

Prejudecatile referitoare la selectarea angajatilor cu vârsta adulta pentru formarea profesională continua constituie motiv de discriminare.

Subliniem că avantajele formării profesionale a salariatilor din aceasta categorie de vârsta sunt:

  • adultul preia in procesul de învăţare responsabilitatea pentru propriile acte, inclusiv planificarea, implementarea şi evaluarea activităţilor de învăţare (autodirecţionarea demersului instructiv-educativ). Rolul formatorului este de a stabili încă de la început modalitatea de  colaborare ca principiu de bază;
  • experienţa profesională şi de viaţă a adultului poate fi valorificată în procesul de învăţare. Ea devine o resursă de lucru prin faptul că este împărtăşită, motiv pentru care formatorul trebuie să o evalueze la începutul programului de instruire;
  • adulţii sunt gata să înveţe când simt nevoia de a şti sau de a face ceva din perspectiva eficientizării unor aspecte de viaţă. În această abordare, formatorul eficient este cel care îl ajută pe participant, în procesul de învăţare, să înţeleagă cum şi în ce măsură o anume competenţă sau sarcină îl va face să aibă succes;
  • aplicaţiile în lumea reală reprezintă esenţa şi ţelul formarii adultului, traduse prin rezolvarea de probleme şi sarcini complexe legate de nevoile imediate ale acestora;

Formarea adulţilor ţine seama de existenţa unor factori interni cum sunt: stima de sine, nevoia de recunoaştere socială, curiozitatea naturală matură, dorinţa de o mai bună calitate a vieţii, creşterea încrederii în sine şi ocazia de creştere spirituală (autorealizarea sinelui);