Educația adulților cuprinde totalitatea acelor procese care înlocuiesc sau continuă educația inițială, pentru completarea continua a cunoștințelor generale sau de formare profesională.
Educația adulților e un subiect care a intrat in atenția multor cercetători. Expertii au incercat să inteleagă cat mai multe despre modul in care invată adultii pentru ca apoi să poată găsi cele mai bune metode de instruire a adultilor. Specialistii au luat ca puncte de pornire nevoia de instruire a adultilor, pentru a o adapta capacitatii si disponibilitatii adultilor de a invăta.
Nevoia de instruire – spre deosebire de educatia copiilor se poate spune ca educatia adultilor are scopuri usor diferite. Dacă in cazul copiilor extrem de importantă este achiziţia de cunoştinţe, educatia adulţilor cuprinde în mod prioritar, pe langă achiziţia de cunostinţe, priceperi sau deprinderi, mai ales dezvoltarea aptitudinilor, a capacităţii de creativitate, de integrare a noilor cunostinte, priceperi si deprinderi în ansambluri cognitive utile conditiilor de muncă.
Capacitatea de învătare – cercetările asupra învătării la adult au pornit de la „Curba generală a capacitătii de învătare, în raport cu vârsta”, elaborată de psihologul american Edward Thorndike, din care rezultă o slăbire a capacităţii de învăţare după vârsta de 30 de ani. In ceea ce priveste volumul cunostintelor cercetările pun în evidenţă o degradare aproape totală, după 5 – 6 ani a informatiilor asimilate în scoală daca acestea nu au fost utilizate în activitatea profesională sau socială.
Disponibilitatea de a învăța – nativ adultul nu doreste să fie educat. El este deja „format”. Oricărei încercări de continuare a educatiei îi va opune rezistentă. Pe de altă parte adultul este avid de noutăti si de noi informatii. Fiind o fiintă inteligentă omul adult, desi are o prima reactie de respingere a continuarii educatiei, intelege importanta perfectionarii si va incerca să se autoeduce. In momentul in care acceptă acest lucru si face pasi in această directie, adultul invată cu mult mai multă responsabilitate decat un copil.
Educația adulților trebuie să răspundă următoarelor cerințe:
– să ofere o a doua sansă de a obţine o calificare;
– să favorizeaze dezvoltarea personalităţii;
– să conduca la cresterea competentelor profesionale;
– să orienteaze adulţii spre rezolvarea problemelor importante si către noi moduri de solutionare a problemelor;